Hoe design kan bijdragen aan een gezonde fashion toekomst

Beeldbron: https://fashionunited.nl/nieuws/mode/hoe-design-kan-bijdragen-aan-een-gezonde-fashion-toekomst/2018082139593

 

 

Interview door Esmerij van Loon voor Fashion United | dinsdag 21 augustus 2018


Deze zomer is het tien jaar geleden dat de mondiale economische crisis de Nederlandse modebranche trof. Voormalig iconen van de vaderlandse winkelstraat zijn verdwenen en e-commerce heeft een vlucht genomen. In een drietal zomerinterviews onderzoekt FashionUnited de huidige status en hoe toekomstbestendig de modebranche is. Voorlopige conclusie: onze creatieve sector blijkt conservatief en behoudend. Dat belemmert progressie en daarom kost het de fashion branche grote moeite de veranderende markt bij te benen. Over het ‘waarom’ en ‘hoe nu verder’ een gesprek met Anet van Haaster van Bureau Nijman + Van Haaster, zelfbenoemd modedier met vijfentwintig jaar ervaring als consultant. Samen met Aafje Nijman begeleidt Van Haaster klanten bij een herpositionering of het opzetten van nieuwe merken. “Ik denk dat ik voor bijna alle grote retailers en merken in Nederland en België heb gewerkt.”

Anet van Haaster is graag goed voorbereid. Met het interview werd ingestemd ‘mits het onderwerp interessant is’ en het vooraf toegestuurde vragenlijstje is schriftelijk uitgewerkt tot drie A4-tjes. “Dan weet ik zeker dat ik niets vergeet.” Toch praat zij makkelijk en open over het de sector die ze liefheeft, maar die haar soms ook vreselijk frustreert. Van Haaster: “Fashion opereert nog altijd als aanbieder van producten. Daardoor wordt teveel ontworpen en geproduceerd, veel meer dan wordt verkocht. Het maakt de modebranche tot een van de meest vervuilende industrieën op aarde. Terwijl ik denk dat fashion moet inspelen op de behoefte van consumenten, net zoals bijvoorbeeld de foodsector dat doet. Neem Albert Heijn: als de rode paprika’s beter verkopen dan de groene, worden uit het Westland meer rode paprika’s geleverd. Wat is nodig, wanneer en waar? In de mode wordt vooral over dat ‘leuke bloesje’ gesproken. Begrijp me niet verkeerd, dat bloesje is belangrijk, daar word ik ook heel vrolijk van, maar zevenhonderd verschillende versies zijn niet nodig.”

Fashion moet meer inspelen op de behoefte van consumenten, net als food
Bij eerdere gesprekken in deze serie zijn retail en productie aan bod gekomen. Hoe kunnen designers meewerken aan een toekomstbestendige modebranche? Van Haaster: “Het klinkt misschien een beetje flauw, maar ze moeten kledingstukken ontwerpen die mensen willen kopen. Designers hebben creatieve drijfveren en lijken minder geïnteresseerd in de consument of de veranderende markt. Van Haaster begrijpt het wel: “Op onze modeacademies worden mensen opgeleid tot autonome creatieven en gestimuleerd te ontwerpen vanuit hun persoonlijke visie. Ik denk dat het beter zou zijn een voorbeeld te nemen aan de Design Academy in Eindhoven waar mensen wordt geleerd te denken vanuit een probleem of een maatschappelijk vraagstuk. Daar worden designers opgeleid waar de wereld echt iets aan heeft, zij ontwerpen vanuit een behoefte. Helaas heeft Eindhoven geen mode-afdeling.” Van Haaster pleit voor omscholen, doorleren en inspiratie putten uit andere, meer vooruitstrevende, sectoren. Academies spelen hier nauwelijks op in. Zij leveren studenten die conceptmatig, creatief en communicatief sterk zijn, maar niet inspelen op een veranderende markt.” Volgens Van Haaster moet de designer van de toekomst samenwerken met techneuten en ingenieurs ten einde de problemen die op ons afkomen op te lossen. Van Haaster: “Ik zou designers aanraden een extra minor te volgen ten einde de producttechnische kant te onderzoeken en verder te kijken dan alleen het creatieve kant van het proces. Bij een fabrikant leer je hoe een product tot stand komt en waarom het soms mis gaat in het productieproces. Gek genoeg wordt dat door geen enkele designopleiding gestimuleerd. Daar zou ik dolgraag verandering in willen brengen.”

Werken met data wordt door designers vaak als beperkend ervaren, maar het hoeft absoluut niet ten koste te gaan van de creativiteit.

De designprofessie is de afgelopen tien jaar ingrijpend veranderd. Het vak van modeontwerper is specialistischer en meer internationaal. De vraag naar design en creativiteit is daarnaast veel breder geworden. Creative storytellers, de mensen die content voor social media verzorgen, digital producers, influencers, mensen die technische stoffen ontwikkelen en zelfs duurzaamheidsmanagers zijn vaak opgeleid als designer. Door veranderingen op de (arbeids)markt heeft een deel van hen zich aangepast en omgeschoold. Fast fashion designers hebben andere vaardigheden dan technische designers en online designers moeten over weer andere competenties beschikken. Heads of design zijn multitaskers geworden: de spin in het web die de online verkopen moeten analyseren, informatie van social media inventariseren en dat alles vertalen naar volgende collecties. Van Haaster: “Door verkoopinformatie structureel te analyseren is voor design teams veel winst te behalen. Verduurzamen betekent wat mij betreft ook heel bewust ontwerpen. Meer focus, betekent minder verspilling. Wanneer je minder in de showroom hangt is de sales afdeling ook blij, want die kan gerichter verkopen.” Dat betekent degelijke research doen, niet alleen trends volgen maar die ook analyseren en dan selecteren wat bij het merk past. Precies weten waarom iets goed verkoopt en waarom niet. Daar zijn hulpmiddelen voor. Van Haaster: “Ik kan meestal in één dag zien waarom iets wel of niet loopt. Je moet ook niet te beroerd zijn om je inzichten bij te stellen. Als blijkt dat een bepaald shirt minder goed verkoopt, niet bang zijn daarvan afscheid te nemen. Gestructureerd werken met data en checklists wordt door designers vaak als beperkend ervaren, maar het hoeft absoluut niet ten koste te gaan van de creativiteit. Integendeel, het is een middel om je scherp te houden op elk moment van het ontwerpproces.”

Hoe kan de directie van een modebedrijf aansturen op een meer innovatief designproces? Volgens Van Haaster door met flexibele, multidisciplinaire teams en gespecialiseerde freelancers te werken, samen met een vaste kern van mensen die weten waar het merk voor staat. “Ik vind de hulporganisatie ‘Movement on the ground’ van Johnny de Mol een mooi voorbeeld: een groep vrienden heeft een vluchtelingenkamp opgezet op Lesbos en vooral gekeken wat nodig was. De resultaten zijn beter dan in kampen van de meeste NGO’s.” Terug naar de fashion. Met wisselende teams loopt het proces toch veel vertraging op? Mensen moeten worden ingewerkt, enzovoort. Volgens Van Haaster is die vrees ongegrond. “Mijn ervaring is juist dat wanneer de voorbereiding goed is, het ontwerpen veel sneller gaat.” Ook voor lange termijn forecasting en productie is ruimte zegt zij. Merken met een handschrift, met een eigen dna moeten niet met elke modegril mee zoals fast fashion labels dat doen. “Flexibiliteit hou je door flash collecties, maar voor de grote lijn, voor de hoofdcollectie, is het noodzakelijk op een hoog modeniveau in te zetten en de allernieuwste kleurenkaarten te pakken. Je moet echt voorlopen, omdat je wordt ingehaald door de tijd.”

Het probleem is dat veel organisaties verzuild zijn en processen als ontwerp, productie en verkoop in verticale kolommen ingericht. Onderling wordt nauwelijks samengewerkt. Van Haaster: “Het gaat erom dat bedrijven teams creëren die overal bij betrokken zijn, agile dus. Ik vind dat H&M op dat vlak goed bezig is. De winst staat onder druk bij dit grote fast fashion bedrijf, maar toch investeert H&M en lanceert in hoog tempo heel nieuwe ketens zoals Arket, Afound, & Other Stories, Weekday. Van die ketens en het koopgedrag van jongere generaties kan het moederconcern veel leren. Op die manier houdt H&M contact met de consument van de toekomst.” Van Haaster noemt ook de Deense Bestseller groep (bekend van merken als Vero Moda, Jack & Jones en Pieces, red.) als voorbeeld van een groot modebedrijf dat innovatie op een creatieve manier in huis haalt. Bestseller gebruikt een deel van de nieuwe kantoorruimte in Amsterdam voor startups en online activiteiten. Op die manier creëert het binnen de eigen muren een springplank voor jonge bedrijven. Dat biedt allerlei mogelijkheden tot kruisbestuiving en dat mensen van elkaar kunnen leren. Ook kunnen hier mooie nieuwe samenwerkingen uit ontstaan. Van Haaster: “Mijn advies: start kleine pilots of productassortimenten los van de bestaande bedrijfsstructuur. Op die manier kunnen sleetse processen worden doorbroken. Maak wel gebruik van bestaande middelen, maar kijk waar nu en in de toekomst behoefte aan is. Vergeet successen uit het verleden en begin met een schone lei. Kleinschalig en voorzichtig, maar doe het wel.”

Het goede nieuws is dat verandering, eerste stap richting het bedrijf veilig stellen voor de toekomst, vrij vlot te bewerkstelligen is.

Het is een tendens die bij kleinere bedrijven of zelfstandige opererende designers al zichtbaar is. Van Haaster noemt het een generatie streetwise designers en soms zijn zij zelfs autodidact. “Die maken heel kleine collecties en houden echt niets over. Ze moeten ook wel, er is nauwelijks geld dus ze hebben geen keus, maar het komt voort uit hun visie.” Daarnaast ontstaan nu nieuwe merken vanuit een behoefte in plaats van creativiteit. Van Haaster noemt Labfresh, een Amsterdamse startup die vlek- en geurafstotende overhemden ontwikkelt. Wijnvlekken glijden ervan af en shirts absorberen geen transpiratiegeur. Het merk wordt aangejaagd vanuit een consumentenbehoefte met inzet van techniek. Design komt op de tweede plaats. Van Haaster: “LaDress bestaat al langer, maar is ook zo’n voorbeeld: jurken voor werkende vrouwen. Niet vanuit design gestart maar vanuit een gat in de markt.

Het goede nieuws is dat verandering, eerste stap richting het bedrijf veilig stellen voor de toekomst, vrij vlot te bewerkstelligen is. Dat kan al bij de eerstvolgende collectie. Alles in een klap omgooien is niet nodig, ergens beginnen wel. Van Haaster: “De collectie inkrimpen is niet zo ingewikkeld. Kijk naar de aantallen die dit jaar goed zijn doorverkocht en creëer niet automatisch meer opties het jaar erop. Misschien moet je zelfs minder maken. Wat durf is wel noodzakelijk, want mogelijk moet het personeelsbestand worden ingekrompen; de prijzen omlaag of het wordt duidelijk dat je teveel winkels hebt. Het weer is eigenlijk de enige variabele die ik echt lastig vind, maar iedereen worstelt daarmee. Zeker is dat het klimaat verandert en dat weinig mensen in augustus een nieuwe wollen winterjas kopen. Mode is eigenlijk heel flexibel, elk seizoen is een nieuwe kans.”

Diezelfde middag, een paar uur na het gesprek, stuurt Van Haaster een appje en
een foto geschoten in een kledingwinkel ergens in het land. Te zien is de nieuwe collectie met prominent vooraan een pluizige bordeauxrode winterjas. Meteen daarna stuurt ze een screenshot met het weerbericht die dag: het is 29 graden.

 

https://fashionunited.nl/nieuws/mode/hoe-design-kan-bijdragen-aan-een-gezonde-fashion-toekomst/2018082139593

Womens power is serious business

Beeldbron: Photo: Yannis Vlamos / Indigital.tv - Dior Collection 2017

Tijdgeest en mode zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden; belangrijke politieke aardverschuivingen hebben altijd invloed gehad op de mode.

De Women’s March in Washington op 17 januari 2017 is een mijlpaal geworden voor modemakers. Twee vrouwelijke invloedrijke designers gebruikten de beelden als inspiratie voor hun collecties: Maria Grazia Chiuri en Miucci Prada.

“We should all be feminsts” waren de woorden geprint op een wit T-shirt voor de wintercollectie van Dior onder leiding van Maria Grazia Chiuri. Deze show is door de Business of Fashion als de meest invloedrijke catwalk betitelt van 2017.

Suzy Menkes twitterde al tijdens de show: #SuzyPFW Dior: Universal Not Controversial

Miucci Prada gebruikte een foto van de Women’s March als inspiratie voor haar wintercollectie. In haar collectie voor Winter 17 gebruikt ze vrouwelijke materialen en kleuren en combineert die met sterke silhouetten.

Een jaar na deze statements zijn de invloeden zichtbaar op bijvoorbeeld de Modefabriek die haar vijftiende editie opdroeg aan sterke vrouwen in de mode: Tribute to feminism. # MFPOWERWOMAN. Vrouwen die bij hebben gedragen aan culturele en politieke veranderingen en hun uiterlijk en kleding gebruikt hebben als statement: Beyoncé, Vivienne Westwood, Eleonore Roosevelt en Diana van Fürstenberg waren levensgroot afgebeeld bij de entré van de beurs.

In de highstreet van Copenhagen was de Fall/Winter collectie van Malene Birger gepresenteerd rond Women’s Power in haar winkel. Het statement van haar eerste thema is: BE NICE TO ME I HAVE POWER. De felle primaire kleuren in combinatie met zwarte en rode  killerheels geven een duidelijk boodschap. De modewereld is klaar voor wat extra empowerment en maakt hier gebruik van in haar PR. # niet voor grijze muizen!!

http://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2017-ready-to-wear/prada

Wat is er van de trends van 2016 terecht gekomen?

Beeldbron: http://www.dutchcowboys.nl/advertising/trouwen-in-een-jurk-van-zeeman

Deel 1 miniblogs Trends 2016
 
In 2015 presenteerde wij, onderanderen tijdens onze trenddiners samen met Branddoctors, vijf trends die de tijdsgeest van 2016 zouden gaan bepalen. Maar wat zien we daar nu van terug, vandaag? Hoe heeft zich dat vertaald in de vraag van de consument, en wat betekenen deze trends dus voor merken en organisaties?
 
Een van de waardetrends noemden we strip down: we voorzagen een hernieuwde waardering voor eenvoud en ‘normaal’. Terug naar de essentie. Afgelopen maanden zagen we veel voorbeelden waaronder een directe doorvertaling bij een grote Nederlandse retailer; Zeeman met  een trouwjurk €29,95. Een slimme inhaker op de tijdgeest. In de communicatie fietst een stel door de stad op weg naar hun bruiloft. Zij in een super eenvoudige jurk, maar wél een trouwjurk. Qua eenvoud en gebrek aan tierelantijntjes sluit dit fenomeen naadloos aan bij de run op het gratis trouwen op maandagochtend. Helaas waren gemeenten hier niet op ingericht besloten ze het gratis trouwen aan banden te leggen. Ook de run op dit tijdslot dit weerspiegelt de hang naar het gewone. Jammer dat gemeenten dit niet ook als een belangrijke trend erkennen. Het vereenvoudigen van geluk, zonder het te veel op te blazen, geeft ons een gevoel van veiligheid en dat is voor grote groepen in onze maatschappij juist nu zo van belang.
 
Benieuwd hoe de tijdsgeest van 2017 (en daar voorbij) eruit gaat zien? Maar vooral: Welke kansen dit biedt voor jouw organisatie en merk? Kom op 21 april 2016 naar RADICAL REFRAME, het Trendevent van Branddoctors en Aafje Nijman. We laten je in vijf trendruimtes op unieke wijze ervaren welke grote bewegingen er plaats gaan vinden en geven je handvaten om hier als merk of organisatie mee om te gaan. Met een key note van Yuri van Geest en een speciale bijdrage van Ali Niknam.

www.radicalreframe.nl

Men are the new women

Beeldbron: Streetstyle of Pitti Uomo & cover Details [March 2014]

Jarenlang waren het vooral de vrouwencollecties die zorgden voor groei en opwinding in de mode, maar er is wat aan het veranderen.

De catwalkshows voor de mannen worden steeds beter bezocht door de pers en inkopers omdat de mannencouture steeds interessanter wordt. Nog altijd besteden vrouwen meer, maar de afgelopen vijf jaar stegen de omzetten in de mannenmode twee keer zo snel als in de vrouwenmode.

Vroeger hadden mannelijke modellen maar twee maal per jaar inkomsten tijdens de shows, vandaag de dag worden ze ook veelvuldig geboekt voor campages en is het een fulltime job. De tarieven zijn met 50% omhoog gegaan de laatste drie jaar en het gemiddelde salaris van een model ligt tussen de €800,000 and €2 miljoen per jaar. Het mannelijke model ziet er ook anders uit dan vijf jaar geleden, het zijn gezond ogende jongens met een hoog ‘neighbour next door’ gehalte. Heel anders dan de vrouwelijke anorexia types die vroeger de catwalk domineerden.

De emancipatie van de ‘fashion minded’ man zien we niet alleen terug in de mode. Wie oplet ziet dat het vak van de mannencosmetica bij Etos de laatste jaren is verdubbeld. Met name het aanbod in mannnencrèmes bepaalt een groot deel van het schap. Mannen van in de dertig geven drie keer zoveel geld uit aan cosmetica en schoonheidsbehandelingen dan aan de sportschool. Ze geven ook veel meer uit dan twintigers en vijftigers, zo blijkt uit een onderzoek dat een Brits warenhuis hield onder duizend mannen. Dertigers betalen regelmatig 60 euro voor een vochtvasthoudende crème en 48 euro voor een antirimpel oogcrème. De meest populaire producten bij de mannen zijn oogcrèmes van Clinique en Clarins en Touche Éclat van Yves Saint Laurent, een product dat kringen onder de ogen wegwerkt. Deze cosmetica trend lijkt haaks te staan op de mannen met baarden die het straatbeeld bepalen vandaag de dag. Maar vergis je niet: deze baarden worden dagelijks getrimd, verzorgd en bijgewerkt, evenals de wenkbrouwen en soms zelfs de borstharen. Het beeld lijkt natuurlijk en nonchalant maar vergt wel veel geld en tijd!

In de highstreet is te zien dat H&M zijn herenafdeling steeds meer uitbreidt, dat Mango een herenketen is gestart en dat Suit Supply het gat heeft opgevuld tussen de C&A pakken de de luxemerken. Veel jonge succesvolle jonge advocaten en bankiers die zich nog geen Oger pak kunnen veroorloven vinden hun weg naar dit merk. In het casual segment zijn jonge Deense merken zoals Minimum en Samsoe & Samsoe zeer succesvol, het beste voorbeeld van deze merken vind je bij Baskets in Amsterdam, een winkel puur en alleen op jonge modische mannen gericht.

Dit betekent dat mode niet meer alleen het domein is van de vrouw en dat oude cliché’s over mannen die alleen winkelen met hun vrouw overboord moeten, zeker voor dertigers! Er is ruimte in de markt om mannen te informeren en te inspireren over mode. Maar dan wel op een man-eigen-manier, niet zoals dat gebeurt bij vrouwen, op kleur bijvoorbeeld zéker niet.  Wie O Wie durft er er in dat gat te springen?

Verleiding in je webshop

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Hoe kan je de consument online verleiden om meer te kopen? Bij online winkelen ontbreekt de verkoper die de klant enthousiast weet te overtuigen. Ook staat er geen flitsende presentatie die de consument wel ziet wanneer hij of zijn een fysieke winkel binnenloopt.

Wij van Bureau Nijman + van Haaster verbazen ons erover dat het op dit moment moeilijk blijft om de consument online te verleiden. Soms heeft ene klant net dat extra duwtje in de rug nodig wat aankoop of extra aankopen bevordert. Dan praten wij natuurlijk niet over de suggesties die op dit moment bij de meeste webshops naar voren komen met producten die voor jouw als consument eveneens interessant kunnen zijn. We hebben het zelfs niet over een bijpassende top, bij de broek die je zojuist hebt aangeklikt. Om de klant te verleiden is er een totaal beeld nodig wat inspireert en tot de verbeelding spreekt.

Vaak is de techniek nog ontoereikend of worden kosten fors groter om cross-selling te bevorderen. Dit kan betekenen dat producten anders moeten worden gefotografeerd of dat er een online applicatie moet worden ontwikkeld die de klant een stukje persoonlijke service biedt. Vraagstukken die bij ons bureau vaak naar boven komen. Gelukkig leven we in exponentiële tijden en gaat ons trendwatch hart sneller kloppen wanneer er weer nieuwe technologische ontwikkelingen op de markt worden gepresenteerd.

Wat interessant is om in dit artikel te vermelden is dat er geëxperimenteerd met 3D bodyscanners. Een 3D bodyscan maakt een digitaal 3D profiel van jouw lichaamsvorm. Met deze bodyscan kan precies jouw confectie maat worden opgemeten. Dit is een uitkomst voor het aankopen van online kleding, het op afstand laten maken van bijvoorbeeld maatpakken en daarnaast wordt er een persoonlijke 3D animatie van jouw lichaam gemaakt.

Eigenlijk zou je zelf niet eens meer in een fysieke winkel een kledingstuk hoeven passen en zou dit het einde kunnen betekenen van te kleine pashokjes of vieze kleedkamers. Daarnaast biedt het uitkomst voor mensen die niet meer kunnen winkelen of moeite hebben met passen. Denk bijvoorbeeld aan ouderen en of gehandicapten. Ook vermindert het retouren wanneer je je kleding online kan passen met jouw eigen digitale profiel.

New Look heeft als eerste deze full bodyscan techniek geïntegreerd in haar winkelomgeving. Op deze manier wil New Look aan iedereen de perfect passende denim en kleding afgestemd op je eigen lichaamsvorm verkopen.

Wil je meer lezen over de 3D bodyscan techniek en New Look lees dan het artikel uit Forbes en klik op onderstaande link.

http://www.forbes.com/sites/jenniferhicks/2011/10/24/bodymetrics-creates-3d-body-scanner-for-new-look/

Ken je klant!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster en CBW-Mitex

De ene klant is de andere niet en over smaak valt niet te twisten. Om ondernemers in de woonbranche beter op de verschillende klanttypen in te laten spelen bestaat er nu de website van het klantkompas.

‘Ken je Klant’ geeft praktische tips als het gaat om de winkel, inrichting en presentatie. Dat geldt ook voor het verkoopgesprek.

Op de website worden de vier belevingswerelden beschreven. De werelden zijn ingedeeld op basis van interieurbeleving. Die kan aardig verschillen. Denk bijvoorbeeld aan de keuze voor een type huis, de buurt en de manier waarop consumenten bezig zijn met wonen en hun interieur. Daarnaast zijn er zes verschillende klantgroepen beschreven en acht interieurstijlen. Aan de hand van de klantgroepen en de daarbij passende voorkeur in interieurstijl geeft de website tips hoe deze klant het best kan worden bediend.

Bureau Nijman + van Haaster heeft in samenwerking met het CBW-Mitex de acht stijlen aan de hand van de verschillende productgroepen gevisualiseerd. Op deze manier krijg je per productgroep duidelijk te zien wat de voorkeur is voor een klant in bijvoorbeeld keukens. Dit kan de ondernemer duidelijk vertalen naar zijn eigen winkel, de producten die hij verkoopt en de klantengroep die hij bedient.

Ben je nieuwsgierig geworden in welke belevingswereld jij valt en wat jouw stijl is in wonen ga dan naar de website en doe de test.

Think global, act local!

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Hoe beter we onze klant kennen, hoe meer we weten, des te beter kunnen we aansluiten bij hun wensen.

Dat die zoektocht niet eenvoudig is weten we allemaal, niets is grilliger dan de klant, het zijn net gewone mensen.

Een voorbeeld: JBC is een Belgische retailers die ongelofelijk succesvol is in België, en beter in staat is om aansluiting te vinden bij de Belgische klant dan internationale retailers.

België is een land met twee talen en twee verschillende culturen. Er zijn ook verschillende stijlvoorkeuren die gelijk loopt met de taal- en de cultuurgrens Vlaanderen en Wallonië. Dit betekent dat bepaalde thema’s van JBC beter verkopen in Vlaanderen dan in Wallonië. En dat verschil in verkoop is enorm groot. Zo groot, dat het zinvol is om de inkoopstrategie daarop aan te passen: think global, act local.

Naast het analyseren en aanpassen van collecties aan lokale verschillen, zijn deze verschillen ook bruikbaar om dichter bij je consument te komen. Betrek je klant bij het bedenken van lokale acties en laat hem meestemmen wat de nieuwste aanbieding van de week moet worden.  Kortom, geef hem het gevoel dat zijn mening telt.  Dan kun je als retailer het verschil maken.

www.jbc.be

FashionAppable

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Met de ontwikkelingen van de iphone en de introductie van de ipad schieten nu ook in modeland de applicaties voor deze digitale speeltjes als paddestoelen uit de grond. De smartphone is een verlengstuk van de consument geworden en de applicatie kan functioneren als persoonlijke assistent.

Elk gerenommeerd modemerk heeft tegenwoordig een app waarmee nieuwe collecties worden geïntroduceerd. Modewebsites tonen het laatste nieuws en de trends vanaf de catwalk en elke gerespecteerd modeblog kan niet zonder een versie voor op de smartphone.

Hoewel retailapps in het buitenland reeds een groot succes zijn, blijft het in Nederland merkwaardig stil rond applicaties voor de modebranche. Applicaties bestaan er in verschillende vormen en voor verschillende doeleinden.  Met een goede applicatie versterk je klantenbinding door een extra dimensie toe te voegen aan je merk. Een retailapp wordt het meest gewaardeerd wanneer het de consument helpt het winkelen makkelijker te maken. Hieronder beschrijven we een aantal interessante applicaties uit de modebranche.

Styletoday
Sanoma lanceerde tijdens de Amsterdam Fashion week de app van modewebsite styletoday.com. Je kunt je met deze app nu overal en altijd laten inspireren, adviseren en gelijk online bestellen bij meer dan 30 webshops. Ook heb je de mogelijkheid om je eigen garderobe te uploaden en on the spot te combineren met je mogelijke nieuwe aankoop.

Mystyle fashion assistent
Met de app van Mystyle heb je altijd de inhoud van je garderobe binnen handbereik. Met deze app kan je foto’s van je kleding, accessoires en schoenen importeren in je iPhone om ze vervolgens te mixen en te matchen tot nieuwe outfits. Op deze manier kan je stijlsets plannen voor in je agenda. Denk aan feestjes, vergaderingen of zelfs je paklijst samenstellen om inpakstress voor de vakantie te voorkomen.

Style
Style.com is een website die iedere modeliefhebber regelmatig bezoekt. Met deze app wordt het voor de echte fashionista nog makkelijker om up-to-date te blijven. De app houdt je op de hoogte van de nieuwste trends op fashiongebied, de outfits van modellen tijdens modefeestjes en de laatste catwalkshows

Koopzondagen
Geen echte fashionapp maar wel een interessant feit om te benoemen voor    ‘retail-minded’ Nederland. De applicatie van koopzondagen is op het gebied van lifestyle één van de meest populaire apps en staat daarmee op dit moment bovenaan in de lijst van applicaties die het meest hebben opgebracht.

 

Stijlverschillen minder groot

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Weer een mega-opdracht afgelopen jaar, een marktonderzoek naar modevoorkeuren in de Europese markt. De vraag was: Wat is het stijlverschil tussen de Nederlandse, Duitse, Belgische. Oostenrijkse en Oost-Europese markt? Een vraag waar alle merken of retailers die internationaal willen verkopen mee kampen. We kennen de successen, maar ook de mislukkingen...

BN+vH doet al jaren stijlonderzoek voor klanten in mode en wonen, maar de kans dat je dit mag doen in vijf Europese landen is toch wel uniek. De belangrijkste uitkomst is verassend. Stijlverschillen in Europese landen zijn veel minder groot dan tien jaar geleden. Dat hebben we te danken aan ketens als ZARA, H&M, Esprit en de Bestseller groep, die allemaal Europese collecties maken. Het straatbeeld wordt grotendeel bepaald door deze ketens in bijna alle West Europese landen.

En wat zijn dan verschillen? Een tipje van de sluier:
Nederland blijft het meest casual land in het hele rijtje, België geeft het meeste uit aan kleding, Duitsland loopt voorop in online sales en de bereidheid om op afstand te kopen en Oost Europa houdt helemaal niet van casual kleding.

Moslimaproof assortiment

Download hier de pdf-versie.

Anet van Haaster ‘Ongezouten’ in Textilia waarin zij vertelt over de groeiende Moslima doelgroep in Nederland. Wanneer ben je nu wel of niet een aantrekkelijke aanbieder voor Moslima’s?

Moslima’s vormen een groeiende groep klanten, in aantallen én bestedingen. Er zijn 80.000 moslima’s tussen 15 en 25 jaar. Geven zij gemiddeld €100,- per maand uit aan kleding, dan is dit een bedrag van €100 miljoen voor de branche. In 2010 heeft BN+vH een onderzoek naar deze doelgroep.

Om het gehele artikel te lezen download de pdf-versie.

Internationaal stijlonderzoek mode

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Neckermann heeft aan Bureau Nijman + van Haaster gevraagd om een internationale assortiment strategie te begeleiden. De start is een internationaal stijlonderzoek in vijf landen. Het doel is om te weten te komen wat Europese stijlen zijn in alle landen, en wat specifieke stijlen zijn de verschillende landen teneinde een winstgevend Europees assortiment te gaan voeren.

In een kwalitatief consumentenonderzoek worden in alle landen zogenaamde ‘stijlsets’ getoond aan de testpersonen. De stijlsets vertegenwoordigen alle verschillende stijlen, zowel lokale stijlen als internationale stijlen. Een stijlset bestaat uit een complete outfit, inclusief schoenen en accessoires. Zo kunnen we de belangrijkste stijlvoorkeuren in kaart brengen en het inkoopbeleid hierop afstemmen.

Het onderzoek start in februari, en in april worden de resultaten aan Neckermann gepresenteerd.

 

The ego has landed, consumers demand escalates

Millions of people, millions of tastes.

Bureau Nijman + van Haaster is gespecialiseerd in stijl en stijlvoorkeuren. Wij doen regelmatig consumentenonderzoek op het gebied van stijlvoorkeuren in de mode en interieur.

Wij zijn uitstekend op de hoogte van het smaak en het smaakbereik van de consument. Wat vindt hij mooi en lelijk? Wanneer leidt het vergroten van de collectie tot een negatieve koopimpuls?

Voor het Productschap Tuinbouw heeft  Bureau Nijman + van Haaster internationaal segmentatieonderzoek naar stijlvoorkeuren gedaan in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Daarnaast hebben wij een grootschalig kwalitatief stijlonderzoek gedaan naar modevoorkeuren van Moslima's.

Op dit moment zijn wij bezig met een internationaal stijlonderzoek mode voor Neckermann Germany.

Voor meer informatie over deze projecten klik je door naar onze pagina Projecten.

Onderzoek Moslima's & Mode

Beeldbron: Bureau Nijman + van Haaster

Met name de groeiende groep jonge moslima’s heeft een duidelijke plaats verworven in de maatschappij.  Naast dat de groeiende groep jonge moslima’s zeer modebewust is, gedragen ze zich als daadkrachtige consument en zijn ze te vinden in westerse winkels.

 

Goed nieuws voor de branche. Maar wat betekent dit voor de detaillist?  Kunnen wij als fashion professionals wel tegemoet komen aan de wensen van deze groep? Weten we eigenlijk wel waarnaar ze op zoek zijn? En kunnen we ze nóg beter bedienen?

 

Deze vragen duiken de laatste jaren steeds vaker op in modeland en heeft ons daarom doen besluiten ons te gaan verdiepen in deze groep en hebben een grootscheeps kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Uit professioneel oogpunt, en uit persoonlijke interesse en nieuwsgierigheid. Moslima’s zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving, maar voor de meeste van ons is echt contact nog niet zo vanzelfsprekend.

 

Wij zijn in ons onderzoek bevestigd in het feit dat jonge moslima’s bruisen van energie, vol ambitie zitten, een open karakter hebben en graag hun mening geven. Ze hebben vandaag de dag veel te besteden en doen dit dan ook graag. Een groot deel van hun budget geven zij uit aan mode, modeaccessoires, sieraden en producten voor de persoonlijke verzorging. Stijlen en gebruiken uit hun oorspronkelijke cultuur of die van hun ouders mixen ze moeiteloos met die van ons. Kortom, they love fashion...!

 

In het kader van het onderzoek hebben wij een boek uitgegeven en geven wij regelmatig presentaties en workshops aan fabrikanten en detaillisten. Wilt u weten hoe u met uw collectie of winkel kunt inspelen op de vraag van deze doelgroep? Neem contact op met Anet van Haaster.

Nieuwsgierig naar de ervaringen van fashionistas. Lees onderstaande mode blogs.

Glamour
L'Armoire Doree